Globalny raport Mazars: Pokolenie Z

Po sukcesie, który odniosło badanie opublikowane w 2013 roku, Mazars przeprowadził pod koniec 2018 roku międzynarodową wewnętrzną ankietę pośród osób z tzw. Pokolenia Z, aby bezpośrednio je poznać i nie polegać na stereotypach wykorzystywanych i powielanych przez media masowe.

Mazars jest wpływowym graczem w przemyśle, który mocno opiera się na talencie i umiejętnościach. Ma to istotne konsekwencje dla naszej działalności: nasz model ekonomiczny opiera się na systemie ‘up-or-out’, co oznacza, że 20% naszej kadry jest zastępowana każdego roku przez świeżych absolwentów. W związku z tym, nasz model jest bardzo zależny od zdolności naszej firmy do zatrzymania najbardziej rozchwytywanych zasobów.

Poznawanie naszych najmłodszych pracowników jest podstawą sukcesu w naszej branży

Ponieważ uważamy się za wpływowego zawodnika na rynku, pielęgnujemy naszą przedsiębiorczą postawę poprzez wprowadzanie w życie innowacyjnych i nowatorskich inicjatyw zarządzania talentami. Już w 2013 roku, Mazars wykorzystał swoją awangardową pozycję w celu przestudiowania, w tamtym czasie największej populacji wśród pracowników – Pokolenia Y. Niektórzy z nich byli już wtedy nawet partnerami zarządzającymi. Mazars zdecydował się przeprowadzić własne badanie tego pokolenia, aby zrozumieć jego potrzeby i plany na przyszłość oraz zdobyć cenne dane, które pomogły nam udoskonalić strategię HR i przekształcić naszą organizację (zmodernizować miejsca pracy, promować nowe metody zarządzania, przebudować procesy oceny efektywności oraz strategie nauki i rozwoju). Dzisiaj, ta sama populacja z Pokolenia Y zajmuje większość stanowisk menedżerskich w Mazars.

Nasi najmłodsi pracownicy, zatrudnieni na przestrzeni ostatnich dwóch lat, są częścią następnego pokolenia, nazywanego Pokoleniem Z. Urodzili się oni w 1995 lub później i będą wkrótce ogromną częścią światowej kadry pracowniczej. Tak więc, po sukcesie badania z 2013 roku, Mazars przeprowadził międzynarodowe wewnętrzne badanie pośród członków Pokolenia Z, aby ich lepiej poznać i nie powielać stereotypów, które pojawiają się w mediach.

Pokolenie Z chce zabierać głos

Jesteśmy dumni, że uzyskaliśmy współczynnik uczestnictwa na poziomie 60% dla tej obszernej ankiety, składającej się z 60 pytań. Zebraliśmy ponad 6000 jakościowych komentarzy dzięki aktywnemu uczestnictwie w ankiecie i ogromnemu wkładowi wniesionemu przez prawie wszystkie kraje, w których działa Mazars. Zatem, pierwszy wniosek jest taki, że to pokolenie chce rozmawiać i ma dużo do przekazania!

Nadal jesteśmy w trakcie finalizacji i dopracowywania analizy wyników. Jednak możemy już podzielić się najważniejszymi wnioskami, które wyciągnęliśmy z wyników badania na temat członków tego pokolenia, którzy są również naszymi pracownikami.

1/ Ich największym oczekiwaniem jest uczyć się dalej

Dla 70% naszych respondentów, praca w przedsiębiorstwie oznacza naukę przez całe życie, to znaczy pracę w miejscu, w którym można się stale rozwijać i uczyć. Dlatego ich największym oczekiwaniem jest dalsza nauka i to nie tylko wiedzy technicznej, ale także poznanie ogólnej wiedzy biznesowej i metod zarządzania. Innymi słowy, jest to jasne wezwanie do otrzymywania stałego feedbacku, coachingu i nauki eksperymentalnej.

2/ Kariera jest ich głównym priorytetem

Wyniki ankiety potwierdzają doniesienia, że długie kariery w jednej firmie przeszły do lamusa. Co więcej, mimo dorastania w otoczeniu, które podkreśla znaczenie równowagi między pracą, a życiem prywatnym, nasi pracownicy z Pokolenia Z wydają się aż w trzech czwartych całkiem zdecydowani co do planów zawodowych na przyszłość.

3/ Mniej chętnie patrzą w przyszłość niż ich starsi koledzy i koleżanki

Pomimo, że nasi Mazarianie z Pokolenia Z dopiero co wchodzą na rynek pracy, wydają się być mniej chętni do podejmowania ryzyka i skupiają się na teraźniejszości bardziej niż osoby z Pokolenia Y. Przykładowo, tylko 59% osób z Pokolenia Z określa się jako innowacyjnych (w porównaniu do 75% w Pokoleniu Y).

Więcej informacji w lutym 2019