Wywiad: jak firmy mogą nadążyć za zmianami związanymi z Brexitem

Trwające miesiącami negocjacje w sprawie Brexitu zakończyły się porozumieniem podpisanym przez Wielką Brytanię i UE pod koniec 2020 r., które określa ich przyszłe stosunki. Chociaż umowa określa nowe zasady dotyczące życia, pracy i handlu w Wielkiej Brytanii i UE, nie obejmuje ona kompleksowo wszystkich obszarów działalności. W rezultacie organizacje, które handlują bezpośrednio lub pośrednio z Wielką Brytanią, muszą monitorować rozwój sytuacji i reagować na zmiany, aby nadążać za zmieniającymi się przepisami i regulacjami – oraz za swoimi konkurentami.

Aby pomóc firmom, Mazars niedawno uruchomił Radar Brexit. Catherine Hall, Partner odpowiedzialna za podatki międzynarodowe, kierująca działem doradztwa podatkowego w Mazars w Wielkiej Brytanii, opowiada o narzędziu oraz o tym, jak firmy mogą przygotować się na sukces w ciągle kształtującej się rzeczywistości.

By dowiedzieć się więcej o Brexicie od Mazars UK kliknij tutaj.

Biorąc pod uwagę Pani doświadczenia, jakie są priorytety firm w kontekście Brexitu?

CH: Priorytetem dla firm jest znalezienie kluczowych informacji i reagowanie na zmiany, tak aby mogły kontynuować swoją działalność. Oznacza to bycie na bieżąco ze zmianami zachodzącymi na całym świecie. Możesz być firmą lokalną, jeśli chodzi o klientów, ale Twoje towary lub usługi prawdopodobnie w pewnym momencie łańcucha dostaw będą pochodzić spoza Wielkiej Brytanii.

Jest wiele informacji, które zmieniają się co tydzień. Takim przykładem jest strona internetowa rządu Wielkiej Brytanii: zawiera fakty dotyczące Brexitu, ale nie zapewnia przedsiębiorcom zrozumienia, w jaki sposób odnosi się to do ich sytuacji lub sytuacji ich konkurentów. Bez pomocy w spojrzeniu na Brexit w szerszej perspektywie, firmom może być trudno dokonać zmian w praktyce i działać według aktualnych przepisów.

 

Czy są jakieś konkretne obszary, które ciągle się zmieniają?

CH: Są kwestie, które się zmieniają, a inne nie zostały jeszcze uzgodnione. Zmiany podatków pośrednich zmusiły przedsiębiorstwa do bardzo szybkiego dostosowania się. Niektóre firmy musiały czekać dodatkowy miesiąc po 31 grudnia, aby zobaczyć, co się stanie z ubezpieczeniami społecznymi i przepływem osób. Dane nie zostały jeszcze uzgodnione i nadal toczy się debata na temat miejsca Irlandii Północnej w biznesie transgranicznym.

 

Dlaczego Mazars uruchomił Radar Brexit?

CH: Uruchomiliśmy Radar Brexit, aby dać firmom we wszystkich jurysdykcjach dostęp w jednym miejscu do informacji o prowadzeniu działalności w Europie i Wielkiej Brytanii. Oprócz przedstawienia faktów zachęca firmy do szerszego myślenia i rozważenia tego, co dzieje się gdzie indziej. Efekt domina może pochodzić z całego świata, ponieważ bardzo szybko zmieniają się przepisy dotyczące podatków, mobilności, danych, łańcucha dostaw i nie tylko.

Radar Mazars skierowany jest głównie do prywatnych firm, które nie mają dużych wewnętrznych działów podatkowych i same muszą radzić sobie ze zmianami regulacji w codziennej działalności. Będzie on aktualizowany z uwzględnieniem ostatnich zmian, by zapewnić im spokój w prowadzeniu działalności i wskazać obszary, które mogły nie zostać uwzględnione, a warto się and nimi zastanowić.

 

Pracujesz w szczególności z prywatnymi firmami. Jak wpłynął na nie Brexit w ciągu ostatnich 12 miesięcy?

CH: Zrozumienie nowych wymagań, dostosowanie się do nich i bycie konkurencyjnym było dla nich prawdziwym wyzwaniem. Dla niektórych zmiana przyniosła możliwości i szansę przeanalizowania, czy ich model jest odpowiedni względem stawianych celów i czy jest wystarczająco wydajny. Wielu uznało, że warto zastanowić się, czy teraz zorganizowaliby swoją działalność tak, jak robili to w przeszłości. Niektórzy, zwłaszcza sprzedawcy detaliczni, poszli o krok dalej i zaczęli sprzedawać swoje produkty online.

Minusem jest wdrażanie nowych systemów podatku VAT i ustalanie, jak przewozić towary przez nową granicę między Wielką Brytanią a UE, a także trudności w zdobyciu niektórych towarów. Istnieją również firmy, które musiały zweryfikować lokalizację swoich pracowników, wprowadzić nowe pozwolenia na pracę i uwzględnić nowe podatki i czynniki ryzyka.

 

Czy małe i średnie firmy są lepiej przystosowane do nadążania za tymi zmianami?

CH: Mniejsze firmy są bardziej zwinne, z natury przedsiębiorcze i często pokonywały różnorodne wyzwania w niedawnej przeszłości. Pracowałam z klientami nad przeglądem ich modeli biznesowych, analizując ich kluczowe rynki, upewniając się, że ich struktury korporacyjne odpowiadają ich obecnym sukcesom i że wiedzą, jak zarządzać nowymi wymaganiami walutowymi.

Konieczne są dobre relacje ze swoim doradcą, aby wszystko wyjaśnić i poradzić sobie z tymi zmianami. Jest niewątpliwie więcej biurokracji, ale w tym również możemy Państwu pomóc.

 

Jakie są główne kwestie podatkowe wynikające z wyjścia Wielkiej Brytanii z UE?

CH: Wszyscy myślą o zmianach w podatkach pośrednich - VAT. Drugim wyzwaniem są ludzie i sposób ich przemieszczania, gdy zmieniają się wizy imigracyjne, a niektóre granice państw pozostają zamknięte. Jednocześnie firmy również szukają możliwości biznesowych, zastanawiając się, na jakich rynkach byli wcześniej najbardziej znani i jak najlepiej wykorzystać nową szansę.

I wreszcie, firmy coraz częściej pytają, co zrobią organy podatkowe, gdy pandemia ustanie i będą musiały odrobić wydatki z tytułu zachęt ekonomicznych. Oczekujemy ściślejszego nadzoru i zgodności w zakresie cen transferowych i płatności transgranicznych, więc firmy powinny upewnić się, że przestrzegają zobowiązań po Brexicie.

 

Jaka jest Twoja rada dla szefów firm, którzy chcą monitorować rozwój Brexitu i reagować na te zmiany?

CH: Trzeba poświęcić trochę czasu na zrozumienie swoich newralgicznych punktów, jednocześnie myśląc o przyszłości. Zastanów się, skąd może pochodzić Twoja wartość za kilka lat, tak, aby móc podejmować świadome decyzje. Oczywiście pojawią się pilne problemy, które należy naprawić, ale spróbuj wprowadzić swoje decyzje w życie, mając na uwadze kierunek, który chciałbyś, aby w przyszłości obrała Twoja firma.

Granice i rynki ponownie otworzą się po Covid-19, a firmy muszą być gotowe, aby jak najlepiej to wykorzystać. Należy również skupić się na rosnących oczekiwaniach konsumentów w zakresie kwestii takich jak zrównoważony rozwój łańcucha dostaw, aby utrzymać swoją atrakcyjność w konkurencyjnym świecie.

 

Skontaktuj się z nami

Odpowiemy na najbardziej szczegółowe pytania związane z branżą i rozmiarem Państwa firmy. Kliknij przycisk poniżej, aby wypełnić formularz, a jeden z naszych ekspertów skontaktuje się z Państwem.

Skontaktuj się