Kontakt

Domniemaną formą doręczania oficjalnej korespondencji jest forma elektroniczna (e-doręczenia), która docelowo zastąpi list polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Doręczanie korespondencji będzie następowało wyłącznie pod adresem przeznaczonym do doręczeń elektronicznych i powiązaną z nim skrzynkę. Usługa e-doręczenia będzie świadczona przez operatora wyznaczonego (w okresie przejściowym, tj. do 31.12.2025 r., obowiązki operatora wyznaczonego będzie wykonywała Poczta Polska). Firmy i osoby fizyczne mogą korzystać również z usług podmiotów komercyjnych.
Obowiązek posiadania adresu przeznaczonego do e-doręczeń dotyczy osób wykonujących wolne zawody (wykonujących zawód: adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych, notariuszy, Radców Prokuratorii Generalnej RP), przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Aby móc korzystać z e-doręczeń, należy utworzyć adres przeznaczony do doręczeń elektronicznych i powiązaną z nim skrzynkę, składając stosowny wniosek (w formie elektronicznej) i opatrując go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym lub podpisem osobistym. Dla nowych podmiotów wpisywanych do KRS po 5.07.2022 r. oraz przedsiębiorców wpisywanych do CEIDG po 30.09.2026 r. adres do doręczeń będzie tworzony automatycznie. Pozostali przedsiębiorcy i firmy mogą uzyskać adres, składając wniosek on-line za pośrednictwem portalu gov.pl lub bezpośrednio u dostawców komercyjnych. Korzystanie ze skrzynki będzie możliwe z wykorzystaniem specjalnej aplikacji e-doręczenia (w przypadku korzystania z usług operatora wyznaczonego), a dla firm, które wybiorą dostawcę komercyjnego – za pośrednictwem aplikacji udostępnionej przez te podmioty.
Adres do e-doręczeń będzie wpisywany do centralnej bazy adresów. Doręczenie przez organ publiczny pisma na adres wpisany do bazy adresów będzie oznaczało prawne domniemanie doręczenia.
Nowy system e-doręczeń zastąpi system ePUAP, który będzie stopniowo wygaszany. Usunięcie skrzynek ePUAP wraz ze znajdującą się w nich korespondencją nastąpi 30.09.2029 r.
Dla osób wykluczonych cyfrowo nadal będzie możliwe doręczanie pism przez organy publiczne w formie listu poleconego w ramach tzw. publicznej usługi hybrydowej, polegającej na tym, iż wysyłana elektronicznie korespondencja zostanie przetworzona przez operatora wyznaczonego w tradycyjną papierową formę.
Wdrożenie e-doręczeń jest rozłożone w czasie i nastąpi zgodnie z poniższym harmonogramem:
Ta strona używa plików cookie.
Niektóre z tych plików są niezbędne, a inne pomagają nam analizować ruch na stronie, wyświetlać reklamy i zapewniać dostosowane do Twoich potrzeb doświadczenia.
Aby uzyskać więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas plików cookie, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.
To pliki bez których niniejsza strona nie może poprawnie działać.
Analityczne pliki cookie pomagają nam ulepszać naszą stronę internetową, zbierając informacje o korzystaniu z niej.