Kontakt

W dniu 15 lutego 2021 r. Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną nr PT9.8101.3.2020 dotyczącą kart paliwowych.
Interpretacja ogólna dotyczy tzw. modelu trójstronnego, w którym:
W przypadku tego typu transakcji, dla ustalenia właściwego sposobu opodatkowania (tj. przesądzenia czy transakcja stanowi łańcuchową dostawę towarów opodatkowaną VAT czy też finansową transakcję usługową zwolnioną od VAT) należy przeanalizować, czy spełnia ona kryteria wskazane w interpretacji ogólnej tj.:
W sytuacji, gdy wyżej wskazane 4 kryteria są łącznie spełnione transakcja z udziałem kart paliwowych realizowana w modelu trójstronnym powinna zostać zakwalifikowana jako transakcja usługowa, co do zasady, zwolniona od VAT (oznacza to, że w takiej sytuacji odbiorcy nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, jeśli pośrednik nieprawidłowo wystawi fakturę z doliczoną kwotą VAT). Z kolei, jeśli chociaż 1 warunek z tych wskazanych w interpretacji ogólnej nie jest spełniony, to transakcje trójstronne z użyciem kart paliwowych należy, co do zasady, dalej traktować jak łańcuchowe dostawy towarów.
Inne modele niż ten wskazany w interpretacji ogólnej, np. te, w których występują więcej niż 3 podmioty w łańcuchu (stacja paliw będąca franczyzobiorcą, koncern paliwowy, leasingodawca, leasingobiorca) lub te, w których podmiot pośredniczący emituje karty paliwowe, nie są objęte zakresem interpretacji ogólnej. W związku z tym zasady opodatkowania VAT takich transakcji należy ustalić indywidualnie w oparciu o obowiązujące przepisy i aktualną praktykę podatkową. W przypadku tego typu transakcji istnieją również szanse zabezpieczenia rozliczeń w zakresie VAT interpretacją indywidualną.
Zwracamy również uwagę, że przy okazji publikacji interpretacji ogólnej Ministerstwo Finansów zamieściło komunikat, w którym poinformowało, że interpretacje indywidualne wydane na podstawie art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, który został uchylony z dniem 1 stycznia 2021 r., straciły aktualność.
Stanowisko przyjęte przez Ministerstwo Finansów jest kontrowersyjne, gdyż w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej wprowadzającej pakiet SLIM VAT zostało wskazane, że art. 7 ust. 8 ustawy o VAT był „nadregulacją względem prawa unijnego”, a jego usunięcie miało charakter „porządkujący”, a nie „zmieniający” prawo. Natomiast należy spodziewać się, że w związku z uchyleniem art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, urzędy skarbowe mogą teraz odmawiać mocy ochronnej interpretacjom indywidualnym wydanym w zakresie tego artykułu.
Większość interpretacji indywidualnych dotyczących transakcji z użyciem kart paliwowych opierała się na art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. W związku z tym po dniu 1 stycznia 2021 r. mogą one zostać uznane za nieaktualne. Zwracamy przy tym uwagę, że w przypadku, gdy model, w jakim Państwo działają odpowiada modelowi trójstronnemu wskazanemu w interpretacji ogólnej, Dyrektor KIS może odmówić wydania nowej interpretacji indywidualnej.
Nieprawidłowe zakwalifikowanie transakcji realizowanych z wykorzystaniem kart paliwowych może prowadzić do powstania zaległości podatkowej w VAT, jak również dodatkowego zobowiązania podatkowego i odsetek za zwłokę. Jeżeli zatem dokonują Państwo zakupów z wykorzystaniem kart paliwowych lub działają Państwo w roli podmiotu udostępniającego karty paliowe, rekomendujemy przeanalizowanie rozliczeń w tym zakresie poprzez podjęcie następujących kroków:
W przypadku zainteresowania naszym wsparciem w zakresie analizy transakcji dotyczących kart paliwowych, prosimy o kontakt z Działem Doradztwa Podatkowego Mazars.
Ta strona używa plików cookie.
Niektóre z tych plików są niezbędne, a inne pomagają nam analizować ruch na stronie, wyświetlać reklamy i zapewniać dostosowane do Twoich potrzeb doświadczenia.
Aby uzyskać więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas plików cookie, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.
To pliki bez których niniejsza strona nie może poprawnie działać.
Analityczne pliki cookie pomagają nam ulepszać naszą stronę internetową, zbierając informacje o korzystaniu z niej.