Rekrutacja i zatrzymanie pracowników generacji Z

Jako że Millenialsi, czyli inaczej generacja/pokolenie Y, wkrótce staną się założycielami firm, dyrektorzy i menedżerowie obecnych miejsc pracy już dziś przygotowują się na nadejście nowej grupy pracowników: generacji Z. Urodzeni pomiędzy 1995 a wczesnymi latami 2000 przedstawiciele tego pokolenia dopiero zaczynają pracować albo już rozmyślają o własnych oczekiwaniach związanych z karierą zawodową. To właśnie oni są przyszłymi liderami rozwijających się przedsiębiorstw. Zatem wyścig o przyciągnięcie i zatrzymanie przedstawicieli pokolenia Z już się rozpoczął.

Czym wyróżnia się pokolenie Z?

Jak wszystkie poprzednie pokolenia, generacja Z wnosi własną perspektywę widzenia świata, co znajduje również odzwierciedlenie w ich szczególnych potrzebach i oczekiwaniach co do kariery i miejsca pracy.

Główne cechy pokolenia Z to:

Wirtualny a zarazem społeczny

Osoby należące do generacji Z mają styczność z technologią od najmłodszych lat, więc w pracy również oczekują, że będą na stałe połączone z Internetem, wymagają też gotowych rozwiązań cyfrowych, nie pozostawiających cienia wątpliwości. Nie oznacza to jednak, że nie cenią sobie kontaktu z ludźmi.

Wyniki badania przeprowadzonego przez Mazars pokazują, że pokolenie Z przy wyborze potencjalnego miejsca pracy ocenia “atmosferę w pracy” jako równie ważną co wysokość wynagrodzenia. Takie osoby chcą również pracować z tzw. “menedżerami relacji”, którzy ułatwiają tworzenie społeczności w miejscu pracy, zachęcając do nieformalnych, przyjaznych i pełnych zaufania relacji w zespołach.

Wolność i elastyczność

Pokolenie Z dorastało w okresie coraz większej wolności i elastyczności w świecie pracy; pojawiły się freelance, home office, work-life balance i elastyczne godziny pracy.

Korzyści te odbierane są przez pokolenie Z nie jako “miły dodatek”, lecz jako coś, co nie podlega negocjacjom. Generacja Z pragnie zarówno elastyczności w sposobie wykonywania pracy, jak również w tworzeniu ścieżki kariery, w ramach której mogą zawodowo wykonywać kilka aktywności równocześnie.

Przedsiębiorczość

Generacja Z często postrzega współczesne organizacje jako przestarzałe i sztywne, pełne niepotrzebnych struktur i hierarchii – co skłania wielu przedsiębiorców do poszukiwania alternatywnej drogi prowadzenia działalności.

Wyniki tego samego badania Mazars pokazują, że duża część (25%) przedstawicieli pokolenia Z w przyszłości chce prowadzić własny biznes, a 1 na 10 respondentów (11%) chce pracować w start-upie, gdzie funkcjonuje mniej formalny i sprawniejszy sposób pracy. Natomiast tylko 4% z nich chce pracować w tradycyjnej średniej wielkości firmie albo dużej korporacji, co podkreśla wyzwania stojące przed takimi pracodawcami, związane z przyciągnięciem i zatrzymaniem młodych talentów.

Jak przyciągnąć i zatrzymać pracowników pokolenia Z

Istnieje kilka sposobów przyciągnięcia i utrzymania pracowników generacji Z w firmie:

  • Zrozumienie: Zespoły HR-owe powinny przyjąć postawę marketingową w podejściu rekrutacyjnym. Skuteczna strategia przyciągania zaczyna się od osobistego zrozumienia grupy docelowej, jej zachowań oraz tego, jak najlepiej do niej dotrzeć i sposobu komunikowania się z nią.
  • Wirtualny proces rekrutacji: Dla przedstawiciela pokolenia Z ważne jest, aby pierwszy etap procesu rekrutacji odbył się w wymiarze cyfrowym, włączając w to atrakcyjny i intuicyjny interfejs dla kandydata-użytkownika, który może zawierać chatboty, boty głosowe, video online oraz aktualne informacje w mediach społecznościowych.
  • Budowanie autentyczności i zaufania: Na stronach internetowych takich jak Glassdoor oferujących generacji Z platformę do dzielenia się swoimi doświadczeniami – pozytywnymi lub negatywnymi – ważne jest, aby rzeczywistość pasowała do wizerunku firmy kreowanego przez marketing. Należy upewnić się, że komunikacja odzwierciedla prawdziwe, rzeczywiste wartości i kulturę firmy. Należy ustalić, co obecni pracownicy najbardziej lubią w pracy oferowanej w firmie i uwzględnić to w kampaniach rekrutacyjnych.
  • Ożywienie kultury organizacyjnej firmy: Aby nadać rekrutacji wymiar społeczny, należy zaangażować obecnych pracowników w proces doboru nowych osób, czy to osobiście czy za pomocą wirtualnych kanałów, a także oferować kandydatom możliwość poznania przyszłego menedżera jeszcze przed ostatnimi etapami rekrutacji, tak aby mogli poczuć dynamikę zespołu.
  • Dbałość o kandydata: W dobie prężnie działających mediów społecznościowych pozytywne doświadczenia kandydata są kluczowe na każdym etapie rekrutacji i niezależnie od tego, czy rekrutacja zakończyła się sukcesem czy nie, traktuj wszystkich kandydatów jak klientów, dbając o odpowiednią komunikację oraz udzielenie informacji zwrotnej.
  • Odpowiedzialność: Kandydaci z pokolenia Z, którzy dołączyli do organizacji, chcą jak najszybciej zyskać odpowiedzialność, zarówno w zakresie podejmowania własnych decyzji, jak i rozwijania nowych pomysłów. Dlatego menedżerowie powinni jak najczęściej angażować ich w dyskusje i proces podejmowania decyzji, udostępniając różnego rodzaju narzędzia, udział w warsztatach i zapraszając do uczestnictwa w nieformalnych spotkaniach.

Przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników z pokolenia Z wymaga nie tylko zmiany podejścia do sposobu rekrutacji, ale również szerszej zmiany kulturowej w zakresie zarządzania pracownikami i angażowania ich w codzienne zadania. Wymaga to wysiłku oraz inwestycji ze strony całości organizacji. Nagrodą za właściwe wysiłki tych, którzy przeprowadzą tę zmianę, będą nowe pomysły, kreatywność i przedsiębiorczy talent pokolenia Z, które napędzą Państwa biznes w 2020 roku i w kolejnych latach.

Autor: Mathilde Le Coz, Director, HR Innovation