Chcesz wiedzieć więcej?

Rekrutacja i zatrzymanie pracowników generacji Z
Jak wszystkie poprzednie pokolenia, generacja Z wnosi własną perspektywę widzenia świata, co znajduje również odzwierciedlenie w ich szczególnych potrzebach i oczekiwaniach co do kariery i miejsca pracy.
Główne cechy pokolenia Z to:
Wirtualny a zarazem społeczny
Osoby należące do generacji Z mają styczność z technologią od najmłodszych lat, więc w pracy również oczekują, że będą na stałe połączone z Internetem, wymagają też gotowych rozwiązań cyfrowych, nie pozostawiających cienia wątpliwości. Nie oznacza to jednak, że nie cenią sobie kontaktu z ludźmi.
Wyniki badania przeprowadzonego przez Mazars pokazują, że pokolenie Z przy wyborze potencjalnego miejsca pracy ocenia “atmosferę w pracy” jako równie ważną co wysokość wynagrodzenia. Takie osoby chcą również pracować z tzw. “menedżerami relacji”, którzy ułatwiają tworzenie społeczności w miejscu pracy, zachęcając do nieformalnych, przyjaznych i pełnych zaufania relacji w zespołach.
Wolność i elastyczność
Pokolenie Z dorastało w okresie coraz większej wolności i elastyczności w świecie pracy; pojawiły się freelance, home office, work-life balance i elastyczne godziny pracy.
Korzyści te odbierane są przez pokolenie Z nie jako “miły dodatek”, lecz jako coś, co nie podlega negocjacjom. Generacja Z pragnie zarówno elastyczności w sposobie wykonywania pracy, jak również w tworzeniu ścieżki kariery, w ramach której mogą zawodowo wykonywać kilka aktywności równocześnie.
Przedsiębiorczość
Generacja Z często postrzega współczesne organizacje jako przestarzałe i sztywne, pełne niepotrzebnych struktur i hierarchii – co skłania wielu przedsiębiorców do poszukiwania alternatywnej drogi prowadzenia działalności.
Wyniki tego samego badania Mazars pokazują, że duża część (25%) przedstawicieli pokolenia Z w przyszłości chce prowadzić własny biznes, a 1 na 10 respondentów (11%) chce pracować w start-upie, gdzie funkcjonuje mniej formalny i sprawniejszy sposób pracy. Natomiast tylko 4% z nich chce pracować w tradycyjnej średniej wielkości firmie albo dużej korporacji, co podkreśla wyzwania stojące przed takimi pracodawcami, związane z przyciągnięciem i zatrzymaniem młodych talentów.
Istnieje kilka sposobów przyciągnięcia i utrzymania pracowników generacji Z w firmie:
Przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników z pokolenia Z wymaga nie tylko zmiany podejścia do sposobu rekrutacji, ale również szerszej zmiany kulturowej w zakresie zarządzania pracownikami i angażowania ich w codzienne zadania. Wymaga to wysiłku oraz inwestycji ze strony całości organizacji. Nagrodą za właściwe wysiłki tych, którzy przeprowadzą tę zmianę, będą nowe pomysły, kreatywność i przedsiębiorczy talent pokolenia Z, które napędzą Państwa biznes w 2020 roku i w kolejnych latach.
Autor: Mathilde Le Coz, Director, HR Innovation
Ta strona używa plików cookie.
Niektóre z tych plików są niezbędne, a inne pomagają nam analizować ruch na stronie, wyświetlać reklamy i zapewniać dostosowane do Twoich potrzeb doświadczenia.
Aby uzyskać więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas plików cookie, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.
To pliki bez których niniejsza strona nie może poprawnie działać.
Analityczne pliki cookie pomagają nam ulepszać naszą stronę internetową, zbierając informacje o korzystaniu z niej.