Gwałtowne przyśpieszenie branży e-commerce to najważniejsza biznesowa transformacja ubiegłego roku. Konsumenci coraz częściej korzystają z kanału online, a przedsiębiorcy i inwestorzy coraz chętniej spoglądają w stronę e-biznesu. Podmioty tworzące i wykorzystujące produkty własności intelektualnej w sektorze e-commerce z pewnością na którymś etapie działalności będą musiały zmierzyć się z aspektami prawno-podatkowymi.
Obejrzyj nagranie z webinarium
Podczas spotkania poruszone zotały następujące kwestie:
- czym jest własność intelektualna i co podlega ochronie;
- jakie są możliwości wykorzystania istniejących preferencji podatkowych (ulga IP Box, 50% koszty podatkowe dla twórców) oraz zasady wytwarzania i dokumentowania produktów niematerialnych w firmach;
- praktyczne aspekty ujęcia podatkowego, np. znaków towarowych, wzorów użytkowych lub oprogramowania komputerowego (zasady amortyzacji podatkowej), a także najczęstsze problemy prawne wynikające z umów zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami w tym zakresie;
- kwestie transgranicznego opodatkowania dochodów lub płatności z tytułu umów licencyjnych (case study: postanowienia licencyjne na gruncie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Chinami).
Agenda:
- Ulga IP Box – możliwość preferencyjnego opodatkowania PIT / CIT dochodów uzyskiwanych z tzw. kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Jakie formy własności intelektualnej pozwalają na skorzystanie z ulgi?
- 50% koszty uzyskania przychodów dla twórców. Omówienie charakteru prawnego wybranych wytworów podlegających preferencyjnym kosztom.
- Własność intelektualna jako wartość niematerialna i prawna – zasady amortyzacji podatkowej, a prawa własności przemysłowej.
- Transgraniczne aspekty związane z własnością intelektualną – postanowienia licencyjne z perspektywy podatku u źródła (case study: umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Chinami).
Prelegenci:
- Anna Mirek – Radca prawny, odpowiedzialna za praktykę prawa ochrony zdrowia i własności intelektualnej, Kancelaria Noerr
- Michał Jarczewski – Manager, odpowiedzialny za praktykę podatków dochodowych i międzynarodowych oraz podatkowych usług transakcyjnych, Dział doradztwa podatkowego Mazars
Wydarzenie odbyło się 8 czerwca 2021 r. we współpracy z kancelarią prawną Noerr.
Sektor e-commerce od kilku lat odnotowuje silny trend wzrostowy, a pandemia COVID-19 tylko go przyspieszyła, sprawiając, że rok 2020 stał się szczególny ze względu na otwierające się możliwości. Szybciej zapadały decyzje o dystrybucji produktów i usług przez kanały elektroniczne, a dla niektórych firm uruchomienie sprzedaży przez internet stało się warunkiem przetrwania.
W czasach pandemii Covid-19 obecność na rynku e-commerce stała się kluczem do sukcesu, a sprzedaż produktów i usług w elektronicznych kanałach – wymogiem nowej rzeczywistości. Przejęcie gracza w tym segmencie wydaje się zatem idealnym rozwiązaniem na rozwój biznesu i zapewnienie korzyści w dalszej i bliższej przyszłości. Jednak czy zawsze i czy warto teraz?
• Rynek handlu detalicznego e-commerce, po skokowym wzroście obrotów w 2020 roku, osiągnął wartość 70 mld zł i może dalej rosnąć w dwucyfrowym tempie. • Rozwój biznesów w Internecie przyspieszyła bezpośrednio pandemia COVID-19, zwiększając jednocześnie konkurencję na rynku. • Bez inwestycji w nowe rozwiązania logistyczne, technologiczne czy marketingowe wielu firmom może być trudno osiągać...