7 kroków do stworzenia udanego międzynarodowego biznesu

Dla średniej wielkości firmy rozpoczęcie działalności poza granicami państwa może stworzyć znaczące możliwości rozwoju, choć wiele z nich wciąż obawia się wyjścia poza rodzimy rynek. Pomimo 38-krotnego wzrostu światowego handlu w ciągu ostatnich 60 lat, tylko niewielka część wszystkich firm eksportuje biznes za granicę. Na przykład w Wielkiej Brytanii tylko jedno na dziesięć przedsiębiorstw wychodzi poza granice państwa, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych liczba ta spada do jednego na 100.

1. Czy twój biznes jest na to gotowy?

Sprzedaż produktów i usług za granicą to duże zobowiązanie, więc trzeba mieć pewność, że teraz jest odpowiedni czas, posiadają Państwo skuteczną strategię, a firma jest dobrze przygotowana do ekspansji międzynarodowej.

Należy zacząć od zadania sobie pytania, czy model biznesowy w Państwa firmie działa dobrze i przynosi odpowiednie zyski na rynku krajowym. Posiadanie wystarczających funduszy jest równie ważne, ponieważ na nowym rynku pojawia się dużo kosztów początkowych. Jeśli nie, to należy rozważyć dostępne możliwości kredytowe lub inwestycji zewnętrznych.

2. Określ swój docelowy rynek

Jeśli otrzymali już Państwo zapytania z zagranicy lub od obecnych klientów działających międzynarodowo, to prawdopodobnie mają już Państwo świadomość, w jakich krajach warto rozszerzać swoją działalność. Jeśli nie, dobrze jest stworzyć profil rynkowy i wyróżnić rynki, które najlepiej pasują do firmowych produktów i usług. Warto przy tym uwzględnić rozmiar państwa, kulturę, bariery i możliwości wejścia na rynek oraz gospodarkę danej kraju. Dzięki temu można zidentyfikować kraje, które najlepiej będą pasować do działalności prowadzonej przez Państwa firmę.

3. Nie zapomnij o badaniu rynku

Ważne jest, aby prowadzić badania rynku, nawet jeśli mają Państwo duże pojęcie, gdzie wyeksportować swój biznes. Należy poświęcić czas na przyjrzenie się konkurencji, klientom, różnym modelom cenowym i zidentyfikowanie potencjalnych przeszkód z punktu widzenia legislacyjnego, podatkowego i ekonomicznego na docelowym rynku.

Na początek dobrym sposobem zbadania rynku są badania online, ale później ważne jest również przeprowadzenie badań terenowych, np. z doradcami biznesowymi, księgowymi i konsultantami, którzy mogą mieć klientów i podobne doświadczenia z przeszłości.

4. Wybierz sposób ekspansji na rynek zagraniczny

Kluczową decyzją jest to, czy biznes ma zostać sprzedany na nowym rynku bezpośrednio czy też za pośrednictwem partnera. Jeśli w Państwa firmie jest to pierwsze przedsięwzięcie tego typu, to drugi sposób będzie prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem, umożliwiającym skorzystanie z ugruntowanej wiedzy i doświadczenia, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i komplikacji związanych z tworzeniem lokalnego zespołu.

Przy tworzeniu partnerstwa istnieje szereg opcji, począwszy od spółki joint venture, w której zawiera się formalne partnerstwo z lokalnym dostawcą, a skończywszy na współpracy z dystrybutorem lub lokalnym przedstawicielem handlowym, który może zarządzać działalnością firmy na podstawie umowy. Być może już na etapie badań zidentyfikowali Państwo potencjalnych partnerów, jednak innym dobrym źródłem zaufanych kontaktów, podobnie jak odpowiednie targi i wystawy handlowe, może być lokalna agencja przedsiębiorczości.

5. Zapoznaj się z kwestiami prawnymi i podatkowymi

Poruszanie się po niezliczonych zasadach i przepisach na różnych terytoriach może stanowić istotną barierę dla firm, które chcą eksportować swój biznes. Nawet w regionach wolnego handlu, takich jak UE, nadal mogą występować ogromne różnice, np. w kwestii podejścia do opodatkowania podobnych produktów, zróżnicowania składu produktów, zasad dotyczących opakowań oraz różne standardy dot. własności intelektualnej. Zrozumiałe są także wątpliwości dotyczące klasyfikacji celnej, która to często zawiera kwestie mylące, a czasami nieaktualne.

Jeśli nie mają Państwo ekspertów w swojej firmie, którzy mogliby pomóc w poruszaniu się w tych kwestiach, może warto rozważyć zatrudnienie zewnętrznych doradców. Na przykład dobrym źródłem informacji jest lokalna agencja ds. przedsiębiorczości, która oprócz ułatwienia poruszania się w kwestiach prawnych, będzie w stanie zaproponować międzynarodowych doradców, którzy mogą wspomóc proces wchodzenia na nowy rynek oraz załatwić formalności.

6. Rozpocznij działania marketingowe

Kiedy już posiadają Państwo plan działania, można rozpocząć promowanie produktów lub usług. Jeśli przyjęta strategia marketingowa sprawdziła się wcześniej na rodzimym rynku, to jest to dobry punkt wyjścia, jednak zawsze należy wziąć pod uwagę kulturę i etykietę kraju, do którego się wkracza, aby upewnić się, że strategia jest odpowiednia dla klientów docelowych.

Należy być świadomym wydatków w stosunku do zwrotu z inwestycji i rozważyć rozpoczęcie mniejszych kroków, poprzez stworzenie lokalnej strony internetowej ukierunkowanej PR-owo i marketingowo. Portale społecznościowe, takie jak LinkedIn i Facebook, mogą być opłacalnym narzędziem rozpoczęcia działań marketingowych.

7. Przewidywanie wyzwań logistycznych

Logistyka może być często pomijana wśród wszystkich innych zawiłości związanych z handlem zagranicznym, ale uporządkowanie kwestii logistyki biznesu jest niezbędne, aby mieć pewność, że produkty dotrą do miejsca przeznaczenia na czas i w idealnym stanie.

Ze względu na złożoność logistyki międzynarodowej, wiele firm decyduje się na outsourcing zamiast rozwijać funkcję we własnym zakresie. Dostawcy usług logistycznych posiadają już całą infrastrukturę i zajmą się również wszelkimi formalnościami. Ponadto, tacy eksperci mogą być również dobrym źródłem lokalnych kontaktów i wiedzy, szczególnie jeśli pierwszy raz wkraczają Państwo na rynek międzynarodowy.

Handel zagraniczny jest długoterminowym zobowiązaniem i wymaga stałej pracy w celu utrzymania międzynarodowego wzrostu poza wstępnymi wynikami sprzedażowymi. Na przykład jeśli rozwój firmy poza rodzimym rynkiem rozpoczyna się od współpracy z lokalnymi partnerami, możliwe jest osiągnięcie punktu zwrotnego, w którym trzeba będzie stworzyć w pełni funkcjonującą organizację na obcym rynku. Niezależnie od etapu ekspansji zagranicznej, kluczem są zawsze badania, badania i więcej badań. Te siedem kroków pomoże w stworzeniu strategii i przygotowaniu firmy do udanej globalnej ekspansji.

* pola obowiązkowe

Dane osobowe użytkownika są gromadzone przez Mazars w Polsce, administratora danych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i regulacjami prawnymi.
Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe. Jeśli któreś z pól obowiązkowych pozostanie puste, wniosek nie zostanie rozpatrzony. Użytkownik posiada prawo do dostępu, poprawiania i usuwania swoich danych, oraz prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych, a także prawo do ograniczenia ich przetwarzania. Użytkownik posiada także prawo do przenoszenia swoich danych oraz prawo do wskazania, co stanie się z jego danymi w razie śmierci użytkownika. Posiada on również prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do niepoddawania się decyzjom opartym wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu, obejmującym profilowanie, które ma skutki prawne w odniesieniu do osoby użytkownika bądź skutki o podobnym charakterze.