Zrównoważona własność: jak usługi mobilnościowe zmieniają definicję tego, co posiadamy i jak się przemieszczamy

Nowe usługi w zakresie mobilności zmieniają sposób podróżowania kierowców i pasażerów, skłaniając ich do przemyślenia kwestii własności, modeli biznesowych i łańcuchów dostaw. Niektóre marki idą nawet o krok dalej, łącząc wymagania klientów dotyczące zrównoważonego rozwoju z innowacyjnością.
Veruschka Becquart, Dyrektor ds. Rozwoju, Marketingu i Komunikacji, CaoCao Mobility Paris i Grégory Derouet, Partner, Mazars omawiają rozwój Maas oraz rozwój firmy CaoCao i sposób, w jaki trafiła ona w gusta klientów.

Rozmowa została zredagowana i skrócona dla większej przejrzystości.

Grégory Derouet, Mazars: W ciągu ostatniej dekady mieszkańcy miast mogli obserwować, że na każdym kroku pojawiają się nowe opcje transportowe - od usług rowerów miejskich, przez hulajnogi na aplikację i samochody, które można wynająć na godziny. Wraz z rozwojem tych usług obserwujemy zmiany w przemyśle motoryzacyjnym, który z „nastawienia produkcyjnego” przechodzi na tryb "mobilność jako usługa" (Maas).

Świadomi ekologicznie konsumenci zaczynają zadawać sobie pytanie, jaki wpływ na środowisko ma posiadanie pojazdu i czy ten model rzeczywiście odpowiada ich potrzebom. W odpowiedzi na to pojawiają się nowe możliwości, które wynikają z modeli opartych na użytkowaniu, ponieważ branża zmierza w kierunku zrównoważonych pojazdów i sieci.

Czy można powiedzieć, że zmiany te rewolucjonizują rynek motoryzacyjny i jakich wyzwań spodziewają się Państwo w nadchodzących latach?

Veruschka Becquart, CaoCao Mobility Paris: Myślę, że musimy spojrzeć na tę kwestię w jeszcze szerszym kontekście. Ponieważ klimat staje się coraz większym problemem, a liczba mieszkańców miast wciąż rośnie, ośrodki miejskie muszą zostać zreformowane, a w tym także sposoby przemieszczania się. Już teraz jesteśmy świadkami innowacji zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym, na skutek wprowadzania w miastach na całym świecie usług współdzielenia hulajnóg, rowerów i samochodów.

Wyzwania jutra dotyczą sektora mobilności - i nie chodzi tu tylko o samochody. Producenci poszerzają zakres swoich usług - choć nadal mówią o mobilności, odchodzą od sektora biznesowego na rzecz sektora konsumenckiego, ponieważ zmieniły się zwyczaje konsumentów. Pandemia tylko nasiliła tę zmianę. Nowe nawyki konsumpcyjne to coś więcej niż tylko faza - one będą się utrzymywać, ponieważ są wymuszane przez problemy globalne.

Wyzwaniem dla każdego gracza jest znalezienie swojego miejsca na szybko zmieniającym się rynku. I oczywiście, kiedy mówi się o wielkich innowacjach, takich jak autonomiczne samochody, trzeba też pomyśleć o tym, jak uregulować kwestie związane z pojazdami i ich użytkowaniem, aby uniknąć potencjalnych konfliktów.

Dostosowanie Maas do regionalnych potrzeb, możliwości i przepisów

Grégory Derouet: Podmiotom działającym w branży motoryzacyjnej nie są obce przepisy i są one przyzwyczajone do dostosowywania norm bezpieczeństwa w miarę rozwoju nowych technologii i pojawiania się potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa. W ostatnim czasie największym motorem zmian, który inspiruje przepisy regulacyjne, są normy środowiskowe, ale istnieją znaczne rozbieżności między poszczególnymi regionami. Do najbardziej przełomowych działań należą zapowiedzi z już ponad 20 krajów dotyczące wycofania w ciągu najbliższych dziesięcioleci samochodów z silnikami spalinowymi. Równocześnie, w kilku krajach UE, zwłaszcza w Niemczech, Francji i Włoszech, ale także w innych krajach, obserwujemy zachęty podatkowe, które są głównym czynnikiem napędzającym sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV).

Nie można mówić o Maas, nie poruszając tematu VTC (fr. véhicule de transport avec chauffeur). Wynajem transportu przez prywatnych kierowców jest coraz popularniejszy, ponieważ coraz więcej osób zamiast swojego prywatnego samochodu wybiera usługi, które można zamówić za pomocą jednego przycisku. Z Państwa doświadczenia w pracy z VTC w CaoCao, jak czynniki lokalne ukształtowały Państwa model biznesowy?

Veruschka Becquart: W CaoCao Mobility Paris nasza strategia biznesowa koncentruje się na lokalnych potrzebach i wymaganiach. Wybraliśmy Paryż, ponieważ jest to ośrodek gospodarczy i, moim zdaniem, laboratorium mobilności, które umożliwia nam rozwinięcie solidnej bazy do testowania metod przed zaoferowaniem usług na całym kontynencie. Wspomniał Pan o pojazdach elektrycznych. W Europie istnieje duże zapotrzebowanie konsumentów na transport przyjazny dla środowiska, a to dobrze współgra z trzema podstawowymi wartościami, które wyznajemy: ochrona środowiska, jakość i bezpieczeństwo, które mieszczą się w ramach odpowiedzialności: naszej odpowiedzialności wobec naszych kierowców, pasażerów i wpływu na środowisko.

Innym powodem, dla którego wybraliśmy Paryż - odkładając na bok Covid-19 - jest fakt, że pozostaje on najważniejszym celem podróży turystycznych na świecie. Jesteśmy tutaj "nowicjuszami", jeśli chodzi o VTC, ale jedną z rzeczy, która odróżnia nas od innych firm, są nasze pojazdy, które są hybrydowymi samochodami elektrycznymi o unikalnym designie, produkowanymi przez firmę LEVC, należącą do Geely: naszego głównego inwestora i trzeciego co do wielkości chińskiego producenta samochodów.

Jak być może Pan wie, jesteśmy firmą chińską i działamy w 62 miastach w całym kraju. Do tej pory z naszych usług skorzystało ponad 60 milionów użytkowników, w tym 1 milion użytkowników dziennie. Jak Pan wspomniał, rynek pojazdów elektrycznych w Chinach jest ogromny, a CaoCao dysponuje tam flotą w 97% elektryczną.

Ceny konkurencyjne wobec cen innych firm

Grégory Derouet: Oczywiste jest, że wraz ze wszystkimi zmianami w mobilności szczególny nacisk kładzie się na środowisko - chcemy być bardziej ekologiczni i bezpieczniejsi, ale wszystko to dzieje się dość szybko. Jest to branża kapitałochłonna, a koszty rozwoju są wysokie i wymagają dużych inwestycji w wiele różnych technologii. W tej stale rozwijającej się branży właściwe wyczucie czasu może być trudne i nie zawsze prosto jest pogodzić cenę z oczekiwaniami konsumentów dotyczącymi odnawialnej, sprawnej technologii, która ma minimalny ślad przemysłowy. Jakie kroki doprowadziły Państwa do osiągnięcia właściwego poziomu cen i jakie są wyzwania związane z konkurencyjnością cenową?

Veruschka Becquart: Nie ma wątpliwości, że w ciągu ostatnich pięciu lat mieliśmy do czynienia z wojną cenową w zakresie usług VTC, którą zaostrzył ostatni trudny okres gospodarczy. Jednak przed ceną najważniejszym aspektem do rozważenia jest to, co odróżnia twoją usługę od konkurencji. W naszym przypadku jest to jakość usług świadczonych z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Etyka ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego modelu biznesowego. Bardzo ważne jest, aby kierowcy byli dobrze wynagradzani - w przeciwnym razie będą preferować konkurencyjne aplikacje, które oferują lepsze wynagrodzenie lub lepiej odpowiadają ich wartościom. Bez lojalnych kierowców nie bylibyśmy w stanie świadczyć usług na takim poziomie, jakiego wymagają nasi klienci. Dlatego właśnie zaczęliśmy oferować pełnowymiarowe kontrakty kierowcom, którzy preferują umowy niezależne. W CaoCao kierowcy mają wybór, czy chcą zostać niezależnym wykonawcą z własnym, przyjaznym dla środowiska samochodem, czy z pojazdem TX firmy CaoCao. Ponadto mogą również wybrać opcję bycia pracownikiem jednej z naszych spółek zależnych, korzystając z TX.

Ponieważ klienci oczekują większej przejrzystości od firm, które wspierają, opracowujemy precyzyjną metodę obliczania naszego śladu węglowego, która zostanie włączona do naszego programu lojalnościowego na rok 2021. Wszystkie te czynniki składają się na przyciągnięcie klienta, który podziela nasze wartości i jest skłonny zapłacić uzasadnioną cenę za usługi wysokiej jakości.

Tworzenie odpowiedniej infrastruktury na rzecz zrównoważonej mobilności

Grégory Derouet: Inteligentna sygnalizacja świetlna, autobusy napędzane wodorem i trasy rowerowe oparte na danych to tylko trzy przykłady metod, z których korzystają miasta, by stać się bardziej ekologicznymi miejscami do życia i przemieszczania się. Biorąc pod uwagę, że 10% całkowitej emisji gazów cieplarnianych pochodzi ze 100 największych miast świata, ośrodki miejskie muszą poważnie traktować zrównoważony rozwój. Na szczęście obserwujemy postępy w zakresie infrastruktury mobilności. Na myśl przychodzą systemy transportu publicznego napędzane ekologicznym paliwem w Austrii i kolejki linowe zmniejszające zanieczyszczenie środowiska w Ameryce Południowej. Jak z Pani punktu widzenia modernizuje się infrastrukturę miejską, aby ułatwić korzystanie z niej zwłaszcza kierowcom pojazdów elektrycznych?

Veruschka Becquart: W przypadku korzystania z pojazdów elektrycznych (EV) infrastruktura ma zasadnicze znaczenie. Myślę, że z czasem model zrównoważonej mobilności znajdzie zastosowanie na rynku masowym, ponieważ istnieje na niego duże zapotrzebowanie, ale sukces będzie wymagał współpracy wszystkich zainteresowanych stron z sektora publicznego i prywatnego w celu stworzenia modelu mobilności, który będzie służył wszystkim. W przypadku pojazdów elektrycznych oznacza to stworzenie odpowiedniej infrastruktury oferującej usługi serwisowania i ładowania. Główną obawą kierowcy samochodu elektrycznego jest brak energii elektrycznej, dlatego w niektórych miejscach zdecydowaliśmy się na modele hybrydowe. W Paryżu i innych dużych miastach pojazdy elektryczne są priorytetem. Natomiast na wsi i w mniejszych miejscowościach punkty ładowania są własnością indywidualną i nie są dostępne do użytku publicznego. Wyzwaniem dla wielu krajów będzie rozwój infrastruktury w całym kraju, aby kierowcy samochodów elektrycznych mogli bez problemu znaleźć punkt ładowania dla swojego pojazdu.

Przewiduję, że dwa główne wydarzenia, które odbędą się w Paryżu, spowodują przyspieszenie rozwoju usług mobilnościowych: Puchar Świata w Rugby w 2023 roku oraz Igrzyska Olimpijskie w 2024 roku. Teraz nadszedł czas, aby prywatni gracze rozpoczęli konsultacje i współpracę z miastem w celu stworzenia usług mobilności, które będą zrównoważone i będą najlepiej służyć zarówno mieszkańcom, jak i turystom. W czasie, gdy istnieje duże zapotrzebowanie i zainteresowanie inwestycjami, mamy wyjątkową okazję do zbudowania zrównoważonej infrastruktury, która przetrwa próbę czasu w rozwijającej się branży.

Ten artykuł jest częścią naszej serii „Reinventing the wheel: rozmowy w drodze”.